zondag 29 april 2007

Cindy Huisden's Grote Droom

Zelfportret


Van hobby naar passie

AMSTERDAM - ‘Het had al veel eerder duidelijk moeten zijn dat fotografie bij mij hoorde. Tot vervelens toe achtervolgde ik vrienden en familie met mijn kleine cameraatje om alles om me heen vast te leggen. Talloze (lelijke) foto’s was het gevolg van mijn toen irritante hobby. Wat dus ooit begon als een hobby, is uitgegroeid naar een passie.’
Dit schrijft Cindy Huisden op haar blogspot. Cindy (24)is eigenlijk het tweede deel van ‘kleine meisjes worden groot(s)’. Zij is de dochter van mijn pleegbroer Robert. Cindy verloor ik, qua groei, kort voor haar puberteit uit het oog. En als je dan nog eens tien jaar weggaat, dan praat je echt over een klein nichtje dat al een hele echte dame is geworden.

Cindy werkt bij de 112- en interne centrale van de Amsterdamse politie. “Op een gegeven moment zocht ik naar een hobby of een cursus, naast mijn fulltime baan”, vertelt ze aan Amsterdams Venster. “Iets met fotografie leek mij wel leuk.” Een kennis wees haar toen op Fotogram, het cursistendeel van de Foto Academie Amsterdam, waaraan ze in 2002 begon.

vrijheid in creativiteit
‘Tot die tijd had ik geen grote droom, geen idee waar de toekomst mij brengen zou’, schrijft Cindy. ‘Het gevoel dat fotograferen in mij losmaakte verbaasde me totaal. Het werd een gevoel dat mijn leven zou beheersen.’ Ze besloot ‘logischerwijs’ een tweede cursus te volgen en werd steeds enthousiaster. Na afsluiting hiervan ging ze naar een open dag van de Academie. ‘Daar sloeg het gevoel uiteindelijk echt in. Dit is wat ik moet doen. Dit is het. Voor het eerst sinds ik me kon herinneren, had ik gevonden waar ik naar zocht. Vrijheid in creativiteit. Een uitlaatklep voor al mijn gedachten en ideeën. Ik had mijn plaats gevonden in fotografie.’

In september 2004 begon Cindy aan de opleiding Creatief Vakfotograaf aan Foto Academie Amsterdam. ‘Sindsdien fotografeer ik met veel plezier en toewijding mijn wereld en mijn visie’, aldus Cindy op haar blogspot. Aan Amsterdams Venster vertelt ze: “Het is voor het eerst dat ik heel creatief bezig ben in plaats van alleen werken met mijn hersenen. De grootste uitdaging die ik mij kan voorstellen. Als ik hiermee later mijn geld kan verdienen, wil ik uiteindelijk een eigen jazzclub beginnen, gecombineerd met art-gallery. Een plek waar je goede muziek kan luisteren, heerlijk kan eten en lekker achterover gezakt in een zachte stoel een boek kan lezen. Een plek waar bij van alles wat ik in het Amsterdams uitgaansleven mis bij elkaar komt.”

Voor Amsterdams Venster zal Cindy een fotoreportage maken van de viering van 'Koninginnedag 2007' op 30 april. Wat mogen we verwachten? “Sowieso wordt Amsterdam dan heel druk. Ik ga naar plaatsen aar er gezellige, vrolijke mensen komen van uiteenlopende pluimage, en dat wil ik fotograferen.” Dat Cindy niet alleen sterk is in beeldoverdracht maar ook in woordoverdracht, getuigen de toelichtende, journalistieke teksten bij haar werk op haar blogspot.

Geen opmerkingen: