dinsdag 20 maart 2007

Freudiaans of Googleliaans?


Bouterse heeft gelijk. Journalistiek is hij inderdaad: kassa! Vijf dagen geleden heb ik Google-ads op mijn weblog ‘geïmplementeerd’ – om het maar op zijn barok-Surinaams-Nederlands te zeggen. Gisteren had ik mede dank zij het ingezonden bericht ‘Bouterse vroeg zelf om strafproces’ 1.200 ‘paginaweergaven’ (!) – hits – op mijn blogspot, en verdrievoudigde mijn ads-inkomsten naar 3,75 Amerikaanse dollars. Dat terwijl mijn blog nog volop in de bouwsteigers staat. Het is mijn allereerste zuivere verdiensten als ‘uitgever’. Immers, ik publiceer op mijn eigen weblog!
Het zij vermeld dat de helft van de hits mijn eigen relaas “Retour Amsterdam” betrof; anders gaat Bouterse nog op zijn Berm verkondigen: “Brave verdient over mijn rug heen!” De rol van slachtoffer meet hij zich net zo makkelijk aan.

Door een ingenieus programma, gebaseerd op trefwoorden, plaatst Google op basis van de pagina-inhoud gerichte advertenties op je site. Je hoeft alleen maar de ‘adsense-code’ te kopiëren en te pasten, Google doet de rest. Mijn weblog vertoont naast ‘Suriname’-gerichte ook dating-ads met kopjes als ‘vrouwen’, ‘verleid iedere vrouw’ en ‘leer vrouwen kennen’.

Hoewel ik me nu profileer als tot inkeer gekomen gezinsman, ontkom ik kennelijk voorlopig niet aan het imago van ‘rokkenjager’. Immers, ik sta pas aan het prille begin naar “totaal herstel”. Freudiaans, zou je dus kunnen zeggen. Of beter gezegd: Googleliaans, want de Google-ads zijn een weerspiegeling van wat het hart (nog) van vol is!